X15 i Storlien. "Malmvagnarna"? Uads! (Järnväg allmänt)
Denna typ av malmvagnar användes även för järnmalmsslig från Grängesberg till Domnarvet.
Uad-vagnarna gick 1976-1981 även i malmtågen Stråssa-Frövi-Fagersta-Norberg (Spännarhyttan) och åter. De innebar standardhöjning: Malmen hade tidigare gått med Ud- (f d Mas-)vagnar från Malmbanan. Trots revision i Notviken var de slitna och krävde 10 % reserv p g a skadefrekvensen. De hade också bara sth 50 lastade och 60 tomma: På en linje där alla andra godståg körde 70 eller 90. TGOJ överlämnade dock alltid punktligt lasttåget från Stråssa: Så att det planerat höll undan för två 90-tåg bakom. En förbigång hade medfört oreda på eftermiddagen i Fagerstaområdet. Tomtåget till Frövi på kvällarna låg sist i en tåggrupp.
Ud-vagnarna hade också M-broms, vilket krävde speciallok och specialutbildade förare. Ofta var det Dg2 136, gemenligen kallad "Långtarmen". Det skrotades sedan Stråssatågen fått de nya vagnarna.