X15 i Storlien. "Malmvagnarna"? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Friday, August 28, 2020, 18:46 (1730 dagar sedan) @ Leif B

Något spretig tråd , ett försök till Klarläggande från min sida.

Det finns två typer av dom som kallas Uads i tråden.

Den första typen byggdes av Chr olssson i Falkenberg 1962 i ett antal av 100 st , när dom leverades hette dom Kbö för det var ju innan UIC-litterans intåg.
Vad dom skulle användas någonstans vet jag inte riktigt , runt Dannemora är jag väl rätt säker på att många rullade , även till Rönnskär.
Senare hette dom Uads , ännu senare och nu heter dom Faoos.
Det ska finnas en drös kvar någonstans , flimrar förbi i Postvagnen i bland och när dom andra skrotades har jag ingen aning om.
Skygga är dom i alla fall, så jag har inte fått någon bättre bild på dom.

[image]

Nästa typ , den som syns på bilden i Storlien byggdes av AB Gävle vagnverkstad 1976 i ett antal av 105 st , dom leverades som Uads men ändrade senare till Faoos också.
Dom sattes i trafik för SSAB mellan Grängesberg och Borlänge , det blev ju inte så långvarigt för den trafiken upphörde när masugnen i Borlänge blåste ner 1980.

[image]

I mitten av 80-talet så har vagnarna stått avställda länge, så en hel drös byggs om till Qbt, vet inte riktigt vad det är som används vid ombyggnad för vagnarna är ju inte lika varandra på något sätt.

[image]

[image]

Andra vagnar är påbyggda , vet inte riktigt när detta sker men dom rullar ju än idag , varje dag.
Två olika vagnar tagna från var sitt håll , för dom är ju inte symetriska.

[image]

[image]

M.V.H Anders.k.

Hela tråden:

[x]
[*]