'Slutsignal' -- inte på rälsbusståg klass B (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Ibland känns vissa företeelser inkonsekventa. Räknas t.ex. inte Hiding Carlsson-bussarnas slutsignaler, för fasta? Här museets Yo1s 626, fotograferad 20 juli 2012.
Termen 'slutsignal' innebar före 1979 en anordning som kunde ses både framifrån och bakifrån. Med detta synsätt hade inte tåg som bestod av ensamma lok någon slutsignal. I mörker skulle rött sken visas bakåt, men det kallades inte 'slutsignal'.
Rälsbussar behandlades från 1935 som lok, d.v.s. de förde inte slutsignal, men väl rött sken bakåt i mörker. Detta gällde även vid framförande av flera rälsbussar (eller rälsbuss och släpvagn till rälsbuss) tillsammans
Från 1951 försågs dock den nya typen av rälsbuss, som kallades 'klass A', med sidoplacerade fasta slutsignallyktor; rälsbusståg klass A förde alltså slutsignal. För de äldre rälsbussarna, som kallades 'klass B' fortsatte 1935 års regler att gälla. 1966 slopades alla kvarvarande rälsbussar klass B som tågfordon; några klassades om till småfordon (A-fordon).
1979 bestämdes att slutsignalen inte längre behövde kunna ses framifrån. Först då blev det fritt fram att kalla alla röda sken bakåt på tåg för 'slutsignal'.
Det slog mig att HC-bussarna troligen var borta 1970, när den Säo-ändring gjordes, som Ulf Pålsson hänvisar till.
Det där förstod jag inte. Den säo-ändring som jag skrev om i inlägget 2020-08-29, 22:56 skedde ju 1951.
Nåja, jag fick iallafall visa en fiffig lösning av slutsignaler.
Ja, 'slutsignal' i den betydelse som termen hade från 1979.
Hur länge var "Hildingarna" kvar i trafik?
Se ovan. Längst till 1966.