TGOJ Ellok utlånade till SJ? (Järnväg allmänt)
Det var lokbrist vid SJ som föranledde att man begärde hjälp från TGOJ.
Ma-loken gick främst till Norrlandstågen.
TGOJ-personal var ej glada över att låna ut / hyra ut lok till SJ, ty man fick ofta tillbaka lortiga, trasiga samt misskötta lok, vilket TGOJ alltid påpekade då loken besiktigades vid återlämnandet och SJ beklagade.
Var de 2 st första Ub-loken tjänstgjorde från 1950 till dess de återlämnades är ej klargjort.
Klart är att lokalgodstågen Frövi - Köping anges i Tdt att de framfördes av Ub-lok.
Trafiken på denna bandel sköttes ju av SJ lok och personal sedan eldriftens start. Enda trafik TGOJ hade på denna bandel var malmtågen.
Det är fullt möjligt att TGOJ Ub-lok användes där eller i annan SJ tjänst. Loken underhölls av SJ.
Loken ingick i det s.k. koordinationsavtalets fordons-km-utjämning mellan SJ och TGOJ för lok-, vagn- och personal-km.