Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 8 (Bana)
Nu har det blivit dags för årets första omgång av Björn Alnebos bilder från Roslagsbanan. Som vanligt behöver jag en del hjälp av forumexpertisen. Tack för alla kommentarer till tidigare bildvisningar. Inte sedan Kurt Möllers bok kom ut 1985 har jag lärt mig så här mycket om banan. :-)
Här är länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan:
Banvallsvandring Rö–Kårsta (juli 2016)
Banvallsvandring Djursholms Ösby–Svalnäs (oktober 2016)
Djursholms Ösby–Svalnäs – återbesök (april 2019)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 1 (mars 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 2 (maj 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 3 (augusti 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 4 (september 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 5 (oktober 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 6 (november 2020)
Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 7 (december 2020)
Södergående tåg med en X4p som ledarvagn vid Stocksund ca 1966.
Den klassiska Stocksundsbron ca 1966. Synd att inte Danderyd och Solna kunde komma överens om att bevara bron som gång- och cykelväg.
Okänd X2p som ”Långängslådan” vid infarten till Stocksund ca 1966.
Djursholms Ösby stn med södergående ”Park” ca 1966.
Ett södergående tåg med en X7p som ledarvagn gör uppehåll vid Djursholms Ösby ca 1966. Eller är det ett norrgående tåg? Hur trafikerades spåren vid den här tiden? Pendelvagnen till Djursholms Ekeby bör ha upphört när bilden togs. Använde den spår 5? Vad säger forumexpertisen?
Okänd X7p ca 1966. Jag tror att bilden är tagen i Stocksundstorp i Solna, att tåget är södergående och just har passerat Stocksundsbron. Stämmer det?
YP-tågsätt på Stocksundsbron ca 1966. Gick det YP till Norrtälje då? Var kontaktledningen på sträckan Rimbo–Norrtälje avstängd vid den här tiden? Eller är det ”Finländaren” till Norrtälje hamn som Björn har fångat på bild?
Ytterligare en bild av okänd X2p som ”Långängslådan” vid infarten till Stocksund ca 1966.
X7p 56 på spår 4 vid Stockholm Ö ca 1968. En ensam X4p står på spår 3.
Paradbild av X7p 56 vid Stockholm Ö ca 1968.
Det var allt för den här gången. Fortsättning följer.
Hälsningar
Peter Bolin