Jag har en dröm... (Arkiv/forskning/litteratur)

av Gunnar Ekeving, Thursday, January 28, 2021, 00:35 (1394 dagar sedan) @ Ulf Diehl

- att t.ex indexera Ånghwisslan är ju att skriva om 50 års årgångar på nytt.

när man skannar t ex Ånghwisslan med teckentolkning (OCR) blir den ju faktiskt ganska sökbar utan att någon speciell manuell indexering görs. Men givetvis vore en manuell indexering (i stil med vad Lars Furuskär gjort för många andra tidskrifter) av ännu större värde.

Som hialös skåning vill jag direkt i min dator kunna gå in och ta fram en viss inskannad tidskrift med hjälp av antinget mitt (sviktande) minne eller - varför inte - ett bra register. Ur den synpunkten är bara det som Jeff erbjuder något av värde.

Det är endast upphovsrättsproblematiken som hindrar. Jag skulle gärna lägga ut alla ÅW fullt sökbara om den utgivande föreningen fortfarande existerade och gav sitt godkännande. Men som framgår av diskussionen i Postvagnen som det ovan länkades till finns det åsikter att inte ens SJK får lägga ut sin egen tidskrift Tåg på nätet. Jag har väldigt svårt att förstå hur det då är tillåtet för dagstidningar att lägga ut alla sina gamla årgångar på webben.

Hela tråden: