Söderhallens vänsterbussar. Oxblodsrött för några månader (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Leif B, Tuesday, February 02, 2021, 22:28 (1388 dagar sedan) @ Mr H

De kommer senare att sändas till Pakistan.

/Gunnar

Sändes det Capitoler till Pakistan? Jag trodde det bara var Metropoler som sändes iväg?

Det där är i huvudsak Söderhallens slopade vänsterbussar Capitoler och Metropoler och en och annan H20 (Volvo/Hägglund) tv i bild ex.vis. Inget konstigt att de var SL-målade, SL ägde de ju frpm 1 januari 1967 då SL bildades. Nästan alla Capitoler och Volvo/Hägglundbussar hamnade i Karachi Pakistan och hälften av Metrolbussarna i Lagos Nigeria.

//Mr H

Nja, det som jag tyckte var konstigt var att man kostade på ny färg på bussar som bara skulle användas i högst åtta månader till, innan de skulle endera byggas om kraftigt (till höger trafik) eller skrotas. Någon enstaka buss som krockat, kunde ju behöva en större karossreparation som motiverade en ommålning, om man inte helt kunde avvara bussen, men så många. Jo, jag ser ju att bevisligen hade minst 16 st hunnit målas om, men jag tycker som sagt att det är lite förvånande.

Hela tråden: