Tender på tanklok. Vändning (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Sandgren, Monday, March 02, 2009, 23:28 (5738 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hjulbasen blir 8400+1150+650 för loket till bakre buffert + 2400+1460+650 (om man sätter vanliga buffertar i fronten på tendern) summa 14710mm, dvs det får nog plats på en 15m-skiva. Antagligen hade man en något mindre buffertkonstruktion mot loket och fick ner det ytterligare, här satte jag dit längden av en ordinarie buffert på tendern. Men en C-tender var för lång...
Om det bara vara vatten man ville transportera kan man ju även ha ökat vattenrummet och offrat kolrummet, men det kanske man inte brydde sig om.
En del tendrar gjordes om till tjänstevagnar bl.a då som tankvagnar för vatten ([link=http://www.historiskt.nu/rullande/lokdata/lokdata_mb_649.html]M 649 blev t.ex tjv 624040[/link]) och fick då buffertar även i 'lokänden'. Kan dessa Kd-tendrar månne varit sådana som omregistsrerades som tendrar för S-loken?
Finns det ritning på arrangemanget?


Hela tråden: