S2-lok på Skellefteåbanan (Tidtabeller)
Maskiningenjören Lars Billwall lär ha varit drivande för att få S2-loken till Skelleftehamn. Tidigare hade banan trafikerats med S-lok (f d Sa), vilkas kolförråd inte säkert räckte till för körning Skelleftehamn - Bastuträsk och åter (lång och kraftig stigning upp till Bst). De måste därför ta kol i Bst, vilket krävde att loket korsade stambanans spår för att komma till kolupplaget. Det ville man ogärna göra, eftersom det skulle behöva ske då stambanesnälltågen inte stod i Bst. Det skulle leda till oönskat långa övergångstider till/från Skö-tågen. S2-lokens större kolförråd löste problemet.
De övriga S2-loken (nr 1306 och 1307) bör ha gått på linjen Kristianstad - Karlskrona under den aktuella perioden.
Sven B
Tack för en intressant redogörelse men var snäll och skriv ut stationsnamnen istället för att ange SJ-förkortningar. Vad betyder Bst och Skö?
/Olof