1950-talet från Skelleftehamn (Tidtabeller)
Jag finner det ännu mer fascinerande att man brydde sig om att passera Furubacken utan uppehåll för en stor del av tågen.
"Vi har tretton hållplatser på den här korta sträckan!"
"Jo, men om vi går ner till tolv för hälften av tågen så blir det vettigare."
Inte alls så konstigt. Det fanns bebyggelse i stort sett hela vägen, så linjen kan betraktas som en förortsbana, vilket ju också syns på antalet tåg. En hållplats per kilometer är rätt normalt för en sådan, jämför t.ex. Saltsjöbanan och Säröbanan.
Mellan Bergäsngen och Klemensnäs var det dock lite bebyggelse och är så ännu, så att man hade färre uppehåll vid hållplatsen där är naturligt. Ett uppehåll kostade pengar, främst genom ökad kolförbrukning, så om inga större intäkter kunde förväntas drog man in det. Några år senare var hållplatsen Furubacken helt indragen.
https://kartbild.com/#15/64.7164/21.1221/0x1