Linjeblocket Stockholm Ö - Roslags Näsby (Signaler/säkerhet)
År 1926 införde SRJ ett asymmetriskt linjeblock (blocksignaler endast för vänsterspårskörning) på dubbelspåret Stockholms östra - Stocksund.
Hur länge blev detta linjeblock kvar? Ända fram till datorställverkets införande på 90-talet?
Ja, 1996 i samband med datorställverket och nya Stocksundsbron./HLi
Det kan tilläggas att 1926 års typ av enkel enkelriktad linjeblockering för vänsterpåret på dubbelspår senare utsträcktes norrut:- 1934 till Djursholms Ösby
- 1942 till Djursholms Ekeby
(ersatte manuell linjeblockering med blockapparater och semaforer)- 1943 till Roslagsnäsby (i samband med ibruktagande av dubbelspår).
1996 år slopning, som HLi nämner, gällde Stockholm Ö -- Djursholms Ösby. Jag är inte säker på när sträckan Djursholms Ösby -- Roslags Näsby fick modern dubbelriktad linjeblockering, men det torde ha varit ungefär samtidigt (har någon uppgift om exakt år?).
Under mina tio år i trafiken på Roslagsbanan (1972--1982) hörde jag aldrig talas om något som helst signalfel som resulterade i att en blocksignal på dubbelspåret visade "stopp" när den inte skulle göra det. Ett robust system! (Någon gång borde ju en lampa ha gått sönder, kan man tycka, men förmodligen byttes de med marginal för ålderskrämpor.)
Enkelriktat linjeblock av den typen är ju den ultimata enkelheten! Följdaktligen tillförlitligt. Det finns en utredning om man skulle kunna göra samma sak på Tvärbanan i Stockholm. Den kom fram till att behovet av att kunna signalera trafik på "motspår", är minimalt. Det påverkas såklart av att det är spårväg med blandad trafik i gata, men även att de tillfällen man kan behöva stänga av ett spår, så är man ofta ändå tvungen att stänga av båda två. M.fl. resonemang. Utredningen är tyvärr rätt tungläst.