Semaforer som blocksignaler? -- Gamla signalen allt väl (Signaler/säkerhet)

av Richard Loe, Monday, July 12, 2021, 22:51 (1301 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Sedan dess har jag läst en skildring av en olycka på London North Eastern Railway där ett upphinnande tåg körde in i ett godståg som avsågs växlas undan för att lämna fri väg. Upphinnande tåg hade passerat två (block)signaler ställda i stopp, men på grund av nedisning av vajrarna visade semaforerna en mellanställning mellan stopp och allt väl. Eftersom det var på natten var det nattsignalen som gällde och visat sken mot tåget var vitt. Det framgick av beskrivningen att semaforerna endast kunde visa nattsignalerna vitt och rött.

Nja, då har du kanske missförstått skildringen lite. Det fanns och finns inga särskilda nattsignaler som gällde för brittiska signaler, men det finns ljussken som alltid visas i samband med semaforen. Det som måste ha hänt var att det upphinnande tåget körde förbi en försignal och en blocksignal, där båda signalerna visade nedfälld arm och grönt sken pga nedisning (dvs försignalen visade Vänta Kör, och blocksignalen visade Kör). Försignalen borde ha visat gult sken, dvs Vänta Stopp, och blocksignalen rött sken, dvs Stopp, och båda borde ha visat detta i samband med horisontell arm (semaforarmarna har lite olika utformning beroende på om dom är försignaler eller blocksignaler).


Nja igen, nu har jag inte referensen till hands (det var nog en Wikipediasida). Olyckan inträffade på 1870-talet, så gult sken var inte infört utan det var de äldsta signalfärgerna vitt-grönt-rött som gällde. Enligt vissa beskrivningar så hade semaforvingen frusit fast i stolpen (och därmed i ställningen allt väl), enligt andra så hade is vägt ned vajern så att denna inte förmådde dra upp vingen i stopp. Enligt den beskrivning som jag läste kunde just de här signalerna, i alla fall nattsignalerna, bara visa allt väl (vitt) eller stopp (rött), inte varsamhet (grönt). Men för all del beskrivningen kan vara felaktig. Jag kommer inte ihåg om båda signalställena (som givetvis var bemannade) var blockposter - den sistnämnda med växlar i linjen - men det verkade klart att båda signalerna normalt användes som blocksignaler. Vingarnas utseende nämns inte i beskrivningen, men det var natt och vingarna syntes inte (tyvärr, för de intog sannolikt en otillåten ställning vilket borde varnat föraren).

Just den här olyckan lär ha föranlett LNER:s införande av de s.k. sommersault-vingarna.

SI

Med tanke på att LNER inte bildades förrän 1923, samt att föregångaren NER inte använde sk somersault signals så är kanske den Wikepedia artikeln fel.

Rent signaltekniskt så skiljer inte britterna på olika typer av signalställen - ALLA är blockposter, oavsett om det finns växlar eller inte.

När det gäller själva olyckan så tror jag du menar Abbots Ripton olyckan på GNR, och den var 1876. Precis som jag skrev så hade det upphinnande tåget kört förbi för- och blocksignaler som pga nedisning visade Vänta Kör och Kör när dom skulle visat Vänta Stopp och Stopp. Situationen hjälptes inte av en pågående snöstorm (inte ovanligt på vintern även nu i östra England) som skymde semaforarmarna.

På GNR kunde semaforsignalerna bara visa Stopp eller Kör (blocksignal) eller Vänta Stopp eller Vänta Kör (försignal). På den tiden använde GNR Rött och Vitt i både för- och blocksignaler (rött för Stopp eller Vänta Stopp, Vitt för Kör eller Vänta Kör).

Det var tre tåg inblandade, koltåget och två snälltåg. Koltåget skulle backas in på ett sidospår (sk refuge siding) för att låta det upphinnande snälltåget köra om, och eftersom båda tågen var sena pga vädret så skulle detta ägt rum i Holme. Pga nedisning så missade föraren av koltåget att han skulle stanna i Holme och körde vidare till Abbots Ripton där ställverksvakten stoppade tåget och såg till att den började backa in på sidospåret där. Föraren av snälltåget trodde (pga nedisning) att signalerna visade Vänta Kör och Kör, så han fortsatte i full fart och körde in i koltåget. Loket och passagerarvagnarna tippades över på det andra spåret och blev påkörda i sin tur av ett annat snälltåg.

Olyckan ledde bland annat till att man valde Grön som ljusfärg för Kör eller Vänta Kör, så att en trasig lins på signallampan inte kunde ge en falsk signal. Senare så valde man Gul som ljusfärg för Vänta Stopp i försignaler, så att man kunde skilja på för- och blocksignaler när blocksignalen visade Stopp.


Hela tråden: