JMF i Valla - bana till Gamla Linköping (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Leif B, Friday, April 22, 2022, 14:28 (1015 dagar sedan) @ Granis

JMF hade planer på en (kort) museibana mellan stationen i Valla och Gamla Linköping, men det kom aldrig att förverkligas.

Det har vi varit inne på här, men intressant vore att få veta mer. Hur underbyggda var planerna? På flygfotot här nedan ser man järnvägsmuseet längst nere till vänster, och Gamla Linköping längst uppe till höger. Bangården ligger (förstås) utanför hallen/ muséet, och stoppbocken -som skulle kunna varit den tänkta fortsättningen- är placerad till höger om den grå parkeringen nere vid museet (och Halleby stn direkt till vänster om den), ungefär där de två/ tre likaledes gråa gångvägarna förenas intill vägens kurva.

Nu är det bara det att skogsområdet här är kuperat, så det blir en rejäl uppförsbacke upp mot Gamla Linköping (där det går en gångväg som knappt syns här). Så skulle man köra ”rakt på” här är det frågan om det inte behövts en kuggstångsbana! Eller åtminstone en ”sick sack- dragning”; först norrut i skogsområdet (uppåt här) och sedan åter söderut för att komma in i Gamla Linköping i en vänstersväng =åt höger här.

Men man kanske aldrig tänkte så långt? Eller också gav man upp när man gjorde det….?

/ L G
[image]

Jag vet inte mer än att när jag besökte museet för drygt 20 år sedan så fanns det en modellbana med ett tåg som automatiskt körde fram och tillbaka (och gjorde rundgång på båda ändstationerna) och en kartskiss. Om jag minns rätt så skulle banan på ett ungefär följa kanten på Vallaskogen norrut och sedan österut och ha stationen i anslutning till Gamla Linköpings parkering, med andra ord skulle banan följa Stråtomtavägen och sedan Malmslättsvägen. Med reservation för att jag minns fel.

Om detta bara var en dröm eller om det på något sätt var förankrat med kommunen vet jag inte. I varje fall menade det par som höll öppet i museet att komma igång med köra med tågen var nödvändigt för att kunna rekrytera ungdomar till föreningen och museet. Jag fick intrycket att de två var mer eller mindre ensamma om att sköta öppethållningen av museet.

Hela tråden: