JMF i Valla - bana till Gamla Linköping (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Karlsson, Sunday, April 24, 2022, 08:43 (1013 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag var i allra högsta grad inblandad i ett av dessa försök till järnvägsförbindelse mellan Gamla Linköping och museet vid Valla Gård. Vi var några från Universitetet som fick reda på att järnvägen vid Astrid Lindgrens Värld skulle bort och fick efter besiktning och en mycket kort förhandling besked att ta över denna kostnadsfritt mot att vi forslade bort den. Detta skedde i samband med det beryktade så kallade 700-årsjubileet 1986 (jag upplevde för övrigt Linköpings 800-årsjubileum 35 år tidigare...). Vid kontakt med kommunen och Museiföreningen gavs först klartecken men plötsligt svängde allt om, kanske var det Lions Club vilka körde "traktortåget" som inte ville ha konkurrens. Allt nog, anläggningen vid Astrid Lindgrens Värld togs om hand av en skrothandlare och lämnade inga spår efter sig. Om någon undrar hur universitetsfolk kunde klara av något sådant kan jag upplysa att en i gruppen var både forskningsingenjör och lantbrukare.

Astrid Lindgrens Värld hette Sagobyn på den tiden, fast det namnet är det nog få som direkt kan koppla samman med dagens verksamhet. Loket och vagnarna från parken såg jag i en lada nära ÖCJ i Södra Vi för ca 25 år sedan så de överlevde skrothandlaren. Finns de fortfarande kvar någonstans?
Var det aldrig aktuellt att överta fordonen för att blidka åsikterna om brandfara?
Jag har för övrigt lyckats åka med tåget i Sagobyn.

Hela tråden: