JMF i Valla - bana till Gamla Linköping (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Friday, April 22, 2022, 15:40 (1015 dagar sedan) @ Leif B

Intressant… Om jag minns rätt är det nog lite stigning längs Stråtomtavägen också, så en start från museet åt det hållet skulle bli häftig. Men säkert genomförbar. Med NÖJ 18 inte minst :-) Och så en ganska tvär högerkurva längs Malmslättsvägen, för att sedan stanna intill parkeringen vid Gästgivaregatan. Sträckan skulle då kunna blivit runt 800 meter, lite längre än GHJ innan utbyggnaden (till Eken). Men med rundgångsmöjlighet i båda ändarna.

Det är möjligt jag reagerat på nån dåligt underbyggd andrahandsuppgift (typ), men jag hade för mig att planerna jag hörde talas om handlade just om ”rätt upp för backen” till södra/ sydvästra delen av Gamla Linköping där ett område t o m skulle varit reserverat för en järnvägsstation!

Fast hade man gjort en fortsatt dragning från parkeringen/ Gästgivaregatan -där tåget då bytte färdriktning- kunde man ju byggt ytterligare ca fyra hundra meter spår runt området (väster om det) och då haft en slutstation i södra ändan. Det hade gett en lite över kilometerlång bana med riktningsbyte (i ett ”Mini-Rimbo” vid entrén då ;-)). Hade kanske varit… lite häftigt (se bifogad karta/ skiss från det Granströmska Museibanedrömkontoret :-P)?

Nåja. Nu blev blev ju inget sånt. Heller…..

/ L G
[image]

Hela tråden: