Kompositbromsblock år 1959 (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Röster har hörts sägas från inrikes håll att det finns ett designfel i kompositblocken, som tydligen är svårt att komma förbi på grund av typgodkännande-trassel som "ingen" vill ta på sig.
Problemet med kompositblocket är enligt vissa att det skulle behöva vattenavledningskanaler i beläggytan, lite som ett bildäck eller för all del som ett skivbromsbelägg. Vedbodsförsök har tydligen visat att det minskar eller löser problemet med frysning vintertid, eller om man kanske bara bestämt sig för det. Men så är inte "det godkända kompositblocket" designat och då kvarstår problemet. Man måste kanske ha jobbat på järnvägen för att förstå hur detta kan utgöra ett verkligt hinder, i den meningen att "ingen" kan/vill/törs/får göra något åt det.
Det där känns igen. Äntligen finns det gemensamma europeiska krav på pränt och äntligen finns det gemensamma regler för hur godkännande ska gå till.
Men. I sin allmänna välvilja har man gjort regelverken skäligen fyrkantiga, och de som är satta att följa dem gör gärna tillämpningen ännu mera fyrkantig. Det skapar sysselsättning för konsulter och tillsynsmyndigheten vill väl gärna ha ryggen fri och tar hellre i för mycket än för lite.
I slutändan blir det ofta som du skriver, man orkar/vågar inte ta tag i viktiga frågor som egentligen inte är jättesvåra att lösa. Och inte omöjliga heller att visa att de är riktiga, men...