Bilder - linje 02 och andra nattlinjer. Sista tåget (Signaler/säkerhet)
Nattbusslinjer som ersatte spårvagnslinjer med nummer i 90-serien infördes första gången 1938-09-01. Det var ju då man började planera nedläggning av spårvägen i innerstaden. Sedan kom världshändelserna i vägen och nattrafik med spårvagn återkom 1939-09-09. Så tog man nya tag 1955-11-17. Då var dock 90-serien upptagen av ytterstadslinjer med trådbuss, så nattlinjerna fick nummer i 100-serien. Både på 30-talet och nu var entalssiffran densamma som den ersatta spårvägslinjen (linje 10 blev 90 resp. 100). Vid högertrafiksomläggningen hade man befriat sig från trådbussarna, så då kunde nattlinjerna återfå 90-serien. Sedan vet jag inte vad som hände för 1971 flyttade jag från Stockholm. De här nattlinjerna var inte i stället för personalvagnar, för sådana fanns också. Att döma av historiken för linje 92 hände något 1993-08-16, så kanske var det då man drog in personalvagnarna.
Fler linjehistoriker att grotta ned sig i finns här: https://polki.se/trafik/busslinjehistorik.html
Om jag förstår busshistoriken rätt så skedde omläggningen 10/10-79. Då lades 94 om och ersatte delvis 92, 96 samt personalbussarna. Samma dag omnumrerades 190-linjerna till 160-linjer och 190-serien blev nattlinjer. Den gamla 190-serien var ett resultat av matarlinjenumreringen för T-banan där linjerna fick T-banelinjenumret × 10 och numrerade därefter. 195 var alltså matarlinje till linje 19, 144 till 14 etc. Västerortsbussarna längs Hässelbylinjen har 11x-nummer då T-banan hade nr 11 en gång, något den ärvde från spårvägen den ersatte.