Stockholms Östra; trafikering och elektr. av normalspåren (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Överkörmästaren, Saturday, November 05, 2022, 09:08 (818 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

En liten detalj jag har funderat på till och från (och som kanske redan har blivit diskuterad på forumet) är hur man trafikerade normalspåren vid Stockholms Östra. Det fanns kontaktledning på normalspåret från Albano upp i backen mot bangården där den uppenbarligen tog slut före de första växlarna. Fanns det planer på att elektrifiera normalspåren inne på smalspårsbangården med de komplikationer och omkopplingsbar kontaktledning som de olika strömsystemen skulle ha medfört och krävt? Spåren till soplastningsstationen skulle ju knappelunda ha kunnat elektrifieras i varje fall. Användes eventuellt ackumulatorlok på normalspåren?

Man kan ju leka med tanken hur det skulle se ut om normalspåren och soplastningen fanns kvar än i dag. Då hade man kanske kunnat se Vectronlok med ett tågsätt sopvagnar ta sig fram med hjälpdieseln mitt i den smalspåriga röran på Stockholms Östra? Eller kanske rentav köra på likström. Det finns ju varianter som klarar 1500V.

Även om just soplastningen hade funnits kvar så hade man ju inte behövt normalspåren inne på bangården, det hade ju räckt med ett spår från Albano upp till sopstationen. Sen har ju sophanteringen också förändrats rätt mycket sedan den tiden, så jag vet inte om det är så praktiskt längre att ha lastningen nedanför ett stup. Då, för 50 år sedan, var det ju tyngdkraft som gällde och avlastningen skedde från ett högt beläget spår i andra änden av banan (Lövsta), men numera kör lastbilarna på marken...


Hela tråden: