Stockholms Östra; trafikering och elektr. av normalspåren (Elektrifiering/elektrisk drift)
En liten detalj jag har funderat på till och från (och som kanske redan har blivit diskuterad på forumet) är hur man trafikerade normalspåren vid Stockholms Östra. Det fanns kontaktledning på normalspåret från Albano upp i backen mot bangården där den uppenbarligen tog slut före de första växlarna. Fanns det planer på att elektrifiera normalspåren inne på smalspårsbangården med de komplikationer och omkopplingsbar kontaktledning som de olika strömsystemen skulle ha medfört och krävt? Spåren till soplastningsstationen skulle ju knappelunda ha kunnat elektrifieras i varje fall. Användes eventuellt ackumulatorlok på normalspåren?
Man kan ju leka med tanken hur det skulle se ut om normalspåren och soplastningen fanns kvar än i dag. Då hade man kanske kunnat se Vectronlok med ett tågsätt sopvagnar ta sig fram med hjälpdieseln mitt i den smalspåriga röran på Stockholms Östra? Eller kanske rentav köra på likström. Det finns ju varianter som klarar 1500V.
Även om just soplastningen hade funnits kvar så hade man ju inte behövt normalspåren inne på bangården, det hade ju räckt med ett spår från Albano upp till sopstationen. Sen har ju sophanteringen också förändrats rätt mycket sedan den tiden, så jag vet inte om det är så praktiskt längre att ha lastningen nedanför ett stup. Då, för 50 år sedan, var det ju tyngdkraft som gällde och avlastningen skedde från ett högt beläget spår i andra änden av banan (Lövsta), men numera kör lastbilarna på marken...
Beträffande sopstationen så behövde man gör utdrag långt upp på Östras bangård för att nå denna från Albano. Sopstationen låg på samma nivå som Östras bangård och Albanospåret nådde denna nivå först mittför lokstallet. Se t ex denna spårplan från 1916. (OT: spårplanen är dessutom intressant för att den visar både det gamla djursholmsbanespåret ner på Valhallavägen från spår 1 och de två nya spåren 6 och 7.)
Det hade väl inte varit nån stor grej att flytta ner sopstationen en våning, så att bangården hamnade ungefär i albanospårets nivå och avstjälpningsplatsen där spåret är på den här bilden:
Det är väl inte så lämpligt att ha lastspår i lutning, Albanospåret lutade väl minst 10 o/oo där. Dessutom hade det kostat en hel del spräning äver för vägar, vändplaner etc.
På den här bilden kan man åtminstone ana hur spåret till sopstationen gick svagt uppåt medan Albanospåret "försvinner" nedåt.
Sen var väl sopbangården aldrig elektrifierad, och soptåget gick väl med ång-/diesellok hela vägen?
Hur stor del av bangården som hade SJ-elektrifiering är väl just det vi inte vet.
Vilken loktyp som användes under de (förmodligen) få år som det fanns SJ-elektrifiering är väl svårt att veta nu.