X10-skyltar 1982 (Järnväg allmänt)
Noterade en diskussion om X10-skyltar i Postvagnen för någon vecka sedan. Kan bidra med en skylttext från min tid som trafikplanerare vid SL då de första X10:orna (3114-3133) skulle ha destskyltar (ur skrivelse till Hägglunds).
Några av destinationerna kan tyckas vara lite udda. Plattformarna på Gnesta-linjen rymde vid den här tiden endast en X1/X10-enhet så till Mölnbo kördes periodvis dubbleringståg lördag fm och söndag em. I Huddinge fanns ett sidospår vid plattform vilket gav möjlighet att köra insatståg dit. Uppsala togs med eftersom det förekom att SJ:s Uppsalapendel kördes med X1 vid trafikstörningar.En ny station vid Flemingsberg hade diskuterats ända sedan 1930-talet. 1982 pågick diskussionerna fortfarande och inget tydde på någon snar lösning. Så därför togs inte Flemingsberg med. Men i september 1983 blev det klart att en station verkligen skulle byggas i Flemingsberg. Så i nästa skyltuppsättning (fr om X10 3148) byttes Huddinge ut mot Flemingsberg (då blev det också klart att sidospåret i Huddinge skulle slopas). Innan alla skyltar hunnit bytas ut förekom det att tåg till Flemingsberg skyltades Huddinge vilket åtminstone var åt rätt håll.
Tack, mycket intressant!
Dum fråga kanske men varför togs inte Flemingsberg med ändå? Antogs det väcka sovande björnar och ont blod?