X10-skyltar 1982 (Järnväg allmänt)
Noterade en diskussion om X10-skyltar i Postvagnen för någon vecka sedan. Kan bidra med en skylttext från min tid som trafikplanerare vid SL då de första X10:orna (3114-3133) skulle ha destskyltar (ur skrivelse till Hägglunds).
Några av destinationerna kan tyckas vara lite udda. Plattformarna på Gnesta-linjen rymde vid den här tiden endast en X1/X10-enhet så till Mölnbo kördes periodvis dubbleringståg lördag fm och söndag em. I Huddinge fanns ett sidospår vid plattform vilket gav möjlighet att köra insatståg dit. Uppsala togs med eftersom det förekom att SJ:s Uppsalapendel kördes med X1 vid trafikstörningar.En ny station vid Flemingsberg hade diskuterats ända sedan 1930-talet. 1982 pågick diskussionerna fortfarande och inget tydde på någon snar lösning. Så därför togs inte Flemingsberg med. Men i september 1983 blev det klart att en station verkligen skulle byggas i Flemingsberg. Så i nästa skyltuppsättning (fr om X10 3148) byttes Huddinge ut mot Flemingsberg (då blev det också klart att sidospåret i Huddinge skulle slopas). Innan alla skyltar hunnit bytas ut förekom det att tåg till Flemingsberg skyltades Huddinge vilket åtminstone var åt rätt håll.
På baksidebilden på ett av dåtidens nummer av SJKs tidning Tåg (sannolikt något av 1982-83 års nummer) fanns en bild på en ny X10 med destinationsskylten "Jakobsber"; någon hade observerat, tryckt fram och fotograferat att man i a f på några destinationsrullar missat en bokstav. (Nej, jag har inte kvar några gamla nummer av Tåg så jag kan inte skanna, men jag minns det ganska tydligt.)