Liggvagnar i tåg till kontinenten. (Historiskt material)
Tack för alla svar och bilder. Är det någon som har typ (och gärna bilder) på de holländska och östeuropeiska liggvagnar som rullade på svenska spår? Användes t ex DR:s liggvagnar på Kungsleden eller var det DB som stod för dem?
Kungsleden: Till Berlin DR-vagnar, kom dock sent (åtminstone en bit in på 80-talet bara sovvagnar+sittvagnar). Rätt moderna vagnar i den vanliga beige/gröna. Vet ej om det var 26,4m med 10 kupéer från mitten av 80-talet eller 24,5m med 9 kupéer från 60-70 talen.
Över Köpenhamn:
Till Köpenhamn: SJ BC2K. Började rulla 1974.
Till Paris: SNCF, antigen den äldre gröna eller den nyare vit/blå. Gick så vitt jag vet alltid på dagtid genom Sverige. Började rulla 1968 och gick till någon gång i slutet av 80-talet
Till Hamburg: DB-liggvagnar i blått eller beige/oceanblå.
Började rulla 1968, gick ursprungligen som sista eftermiddagsavgång från Stockholm/Hamburg (tillsammans med en sovvagn och en sittvagn (SJ AB8K till 1979, därefter DB ABm) och nattåg från Köpenhamn. Från någon gång i mitten av 70-talet (exakt år?) förstärktes detta omlopp med ytterligare en sittvagn (DB Bm), på sydgång fick då inte liggvagnen plats (max 3 vagnar per färja) och den gick då i nattåget Stockholm-Köpenhamn och första morgontåget vidare till Hamburg (sitt och sovvagnarna fortsatte gå på eftermiddagen från Stockholm). Från 1982 gick istället direkta sov och liggvagnar i ett eget tåg (genom Danmark på natten utan uppehåll i Köpenhamn), detta tåg fick 1987 namnet Alfred Nobel.
Hittar inte några flera direkta liggvagnar från Sverige till kontinenten. Inga Holländska, däremot har det gått genomgående sittvagnar Stockholm-Hoek van Holland. Gick under senare år som dagtåg på den svenska sträckan och utgjordes av DSB AB+B+B.