Liggvagnar i tåg till kontinenten. Svenska vagnar (Historiskt material)
Här på forumet har ju tågsammansättningar och vagnstyper för färjetåg till och från kontinenten under efterkrigstiden fram till milleniumskiftet diskuterats från tid till annan. Det finns också mycket matnyttigt om de sovvagnar som nyttjades.
Jag hittar emellertid inte så mycket information om de liggvagnar (DR, DB, SJ?) som gick i de olika tågen. Jag är nyfiken både på trafiken över Helsingborg och Trelleborg. Då mitt intresse gäller ett modelljärnvägsprojekt är jag förutom vagnstyper intresserad av färgsättning av vagnarna under olika perioder.
De enda svenska liggvagnar som gått nere på Kontinenten, är väl Berlin Night Express som efter mycket om och men fick köra med svenska BC2-vagnar trots att de har svensk lastprofil. Att de är kortare än tyska vagnar bidrog väl till att de klarade fria rummet även i kurvor, troligen ett skäl till att BC4 inte användes.
Svenska sittvagnar till Kontinenten i "modern tid" har väl bara varit AB8K. De gick tydligen till alla möjliga destinationer nere i Europa. Hur länge gick de i utlandstrafik?
Och i "gamla tider"? Hur länge gick det svenska sovvagnar via Trelleborg - Sassnitz, fram till krigsutbrottet 1939 eller även efter 1945? Gick det även svenska sittvagnar?