Första liggvagnen på svenska spår ?? (Historiskt material)
Tack för fina bilder från en svunnen tid. Före murens fall, var det DB liggvagnar i Sassniz-expressen (tillsammans med Mitropasovvagnar).
Nej, jag tror aldrig det gått DB-liggvagnar där före murens fall. Däremot gick det åtminstone något år i början av 80-talet en genomgående DB-sittvagn München-Berlin-Malmö i Sassnitz-expressen. Överhuvud taget kom liggvagnar Malmö-Berlin sent, fanns inte i början av 80-talet. DR bidrog vad jag vet heller aldrig till liggvagnarna i Meridianen eller senare Csárdás.
Jag kan vara lite osäker, men jag vill påstå att den första liggvagnen som trafikerade svenska spår var den liggvagn som till sommartidtabellen 1959 insattes i "Sassnitzexpressen" i relationen Malmö-München via Sassnitz-Berlin-Probstzella-Nürnberg. (vagnen framfördes planenligt endast under sommartidtabellen, vintertid endast vid behov)
Även om DR vid denna tidpunkt hade liggvagnar i form av ombyggda sovvagnar, så borde det vara ställt utom allt tvivel att det i denna liggvagnskurs framfördes DB liggvagn.
Det är troligt. Tåget beskrivs i cirkulär R 14/59. Det nämns tyvärr inte vilken/vilka järnvägsförvaltning/ar sitt- och liggvagnarna tillhör.