Boggier på tender littera A8 (Fordon: lok)
Utan att veta, så håller jag med Bengt: "vill inte göra som storebror gör".
Hos SJ hade tendrarna A, F, och R samma ram och samma boggier. Fanns det skillnader, känner jag inte till dom. Det var stålgjutna boggisidor.
De var de enda boggitendrarna hos SJ. De enda andra boggitendrarna var just BJ:s typ hos BJ:loken: loktyper H3s och M3s (hos SJ: A8 och E11). De hade "archbar-boggier" med ganska stor hjuldiameter.
Vilken anledning hade BJ att inte välja en sedan 20 år väletablerad tendertyp?
Summa sex tendrar. Hos andra järnvägsbolag var tendrar med "archbar-boggier" mycket vanligare - exempelvis i Norge. För att inte tala om i Tyskland: ca 3000 tendrar för preussiska P8 och många hundra, kanske tusentalet, för allehanda snälltågslok och godstågslok i alla delstater före 1918.
BJ:s tender användes också till NoHAB:s leveranser av 1´D1´-lok till Persien - förlåt Iran, men med ändringar på grund av oljeeldning. De loken var en oljeeldad förstoring av BJ:s M3s.
Berra