Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858) (Fordon: lok)
I en kontroll av dokument från BP-arkivet i MOSI noterar jag en diskrepans avseende tillverkningsnumren för dessa lokleverans (order nr 266) som omfattade fem lok, tre till WSB och två till SSB
Orderboken säger:
93 WSB 1 Westergötland
94 WSB 2 Fahlköping
97 SSB 4 Skåne
98 SSB 5 Malmö
99 WSB 3 Billingen(95-96 var två lok till Egypten)
Yngve Holmgren har samma ordning i "Ångloken vid Sveriges Statsbanor" medan den lista som finns bl.a på historiskt.nu har en annan ordning
93 SSB 4 SKÅNE
94 SSB 5 MALMÖ
97 WSB 1 WESTERGÖTLAND
98 WSB 2 FALKÖPING
99 WSB 3 BILLINGENVarifrån kommer denna numrering? Jag tror inte att dessa lok omnumrerats (likt de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.
Yngve H verkar ha kollat mot orderböckerna som nog är en bättre sanningsvittne.
Efter en snabbgenomgång av diverse samtida handlingar har jag kommit fram till att de fem aktuella loken levererades i följande ordning:WSB 1
WSB 2
SSB 3 (blev SSB 5)
SSB 4
WSB 3Två lok beställdes i februari 1858. Tre lok tillkom senare. Därav brottet i serien med tillverkningsnummer.
SSB 3 anges som sådant i BP skeppningshandlingar och det loket skeppades några veckor före SSB 4. Om BP tilldelat tillverkningsnummer i strikt följd bör dessa därför ha varit:
93 = WSB 1
94 = WSB 2
97 = SSB 3/5
98 = SSB 4
99 = WSB 3
Det är dock samma ordernummer, men ordern kan ju ha uppdaterats.
Var det inte 3 & 5 i första leveransen? Dvs blivande Prins August & Sverige som levererats som 5 resp 3 men bytte nummer.