Tillverkningsnummer B-lok andra serien (1858) (Fordon: lok)
I en kontroll av dokument från BP-arkivet i MOSI noterar jag en diskrepans avseende tillverkningsnumren för dessa lokleverans (order nr 266) som omfattade fem lok, tre till WSB och två till SSB
Orderboken säger:
93 WSB 1 Westergötland
94 WSB 2 Fahlköping
97 SSB 4 Skåne
98 SSB 5 Malmö
99 WSB 3 Billingen(95-96 var två lok till Egypten)
Yngve Holmgren har samma ordning i "Ångloken vid Sveriges Statsbanor" medan den lista som finns bl.a på historiskt.nu har en annan ordning
93 SSB 4 SKÅNE
94 SSB 5 MALMÖ
97 WSB 1 WESTERGÖTLAND
98 WSB 2 FALKÖPING
99 WSB 3 BILLINGENVarifrån kommer denna numrering? Jag tror inte att dessa lok omnumrerats (likt de ursprungliga SSB 5 och WSB 3 som blev SSB 3 och WSB 5 med namnen Prins August resp Sverige. Men dessa fick inte tillverkningsnummer (progressive work n:o) hos B, P & Co. Dessa verkar tillkomma runt nr 50.
Yngve H verkar ha kollat mot orderböckerna som nog är en bättre sanningsvittne.
Efter en snabbgenomgång av diverse samtida handlingar har jag kommit fram till att de fem aktuella loken levererades i följande ordning:WSB 1
WSB 2
SSB 3 (blev SSB 5)
SSB 4
WSB 3Två lok beställdes i februari 1858. Tre lok tillkom senare. Därav brottet i serien med tillverkningsnummer.
SSB 3 anges som sådant i BP skeppningshandlingar och det loket skeppades några veckor före SSB 4. Om BP tilldelat tillverkningsnummer i strikt följd bör dessa därför ha varit:
93 = WSB 1
94 = WSB 2
97 = SSB 3/5
98 = SSB 4
99 = WSB 3
Det är dock samma ordernummer, men ordern kan ju ha uppdaterats.
Var det inte 3 & 5 i första leveransen? Dvs blivande Prins August & Sverige som levererats som 5 resp 3 men bytte nummer.
Jag har tittat lite i ytterligare handlingar och då framkom att Ericson i mitten av mars 1858 gav Stieler i uppdrag att beställa ytterligare ett lok utöver de två som redan var beställda för WSB och att det samtidigt skulle beställas två lok för SSB.
Samtidigt tas frågan om nummer och namn upp. Där beordras att de befintliga sex loken skall förses med namn och att numren på WSB 3 och SSB 5 skall ändras till WSB 5 respektive SSB 3. De nya loken skall ges WSB 1-3 respektive SSB 4-5.
Av någon orsak så skeppades det första loket till SSB med nr 3 vid leverans (källa: BP handlingar till SSB). Orsak ej känd men då Ericson och Stieler hade lite olika syn på det där med numrering och namnsättning så är jag inte främmande för att Stieler ansåg att SSB 5 kunde få behålla sitt nummer och de båda nya loken fylla luckan mellan 2 och 5. När loket anlände till Malmö var dock SSB 5 omnumrerat till SSB 3 med namn Prins August varför det nya loket omgående torde ha erhållit nr SSB 5.