När tog godståg och lastbilar över från medelhavssjöfarten? (Järnväg allmänt)
Var det under 70-talet i samband med att hastigheten för godståg höjdes till 90 km/h, senare 100 km/h, och glidlager uteslöts från internationella transporter som sjöfarten (Svenska Lloyd m fl) till Italien konkurrerades ut? Samtidigt infördes mera allmänt lastbromsautomat i svenska vagnar.
Användes då Gbs-vagnar för transport av rullar med tidningspapper? Även för pappersmassa?
Även exportgods till BeNeLux och Frankrike med järnväg bör då ha ökat på sjöfartens bekostnad?
Syns det i statistik?
Indirekt syns det väl i att antalet godsvagnar som kördes på färjorna över Trelleborg och Helsingborg ökade explosionsartat hela 70-talet och det sattes in en hel rad nya färjor på främst T-S leden.
SJ han ändå inte med så slutet av 70-talet och en bit in på 80-talet var det ju nästan ett sammanbrott , och det löstes väl inte för än Dan-Link öppnade 1985 och en definitiv lösning kom år 2000.
M.V.H Anders.k.