När tog godståg och lastbilar över från medelhavssjöfarten? (Järnväg allmänt)
Rent slumpmässigt så råkar jag ha kvar en del positionslistor, urklippta ur Göteborgs Handels. och Sjöfartstidning sommaren 1967, med ärevördiga gamla Svenska Orient Liniens fartyg (i min yngre ungdom (12-årsåldern) råkade jag lära känna en av rederiets kaptener som just då rattade m/s Vikingland)).
När man läser detta rederis anlöpshamnar så börjar man undra om och i så fall hur järnväg och landsvägstrafik kunnat överta denna trafik? De hamnar jag hittar är
Haifa, Ashdod, Pireus, Agadir, Beirut, Latakia, Alexandria, Limassol, Casablanca, Tanger, Tripoli, Patras, Malta, Istanbul
utan någon särskild ordning. SOL var ju ett fint rederi som överlevde in på detta millenium. Och visst måste det finnas någon kvarvarande sjöfart på Medelhavet trots allt (om än kanske tyvärr inte svensk)?
Bara för att ta ett exempel så har ju Genova (Genua) en stor handelshamn med omfattande trafik.