När tog godståg och lastbilar över från medelhavssjöfarten? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Sunday, December 03, 2023, 11:50 (486 dagar sedan) @ johanmmolin

Rent slumpmässigt så råkar jag ha kvar en del positionslistor, urklippta ur Göteborgs Handels. och Sjöfartstidning sommaren 1967, med ärevördiga gamla Svenska Orient Liniens fartyg (i min yngre ungdom (12-årsåldern) råkade jag lära känna en av rederiets kaptener som just då rattade m/s Vikingland)).

När man läser detta rederis anlöpshamnar så börjar man undra om och i så fall hur järnväg och landsvägstrafik kunnat överta denna trafik? De hamnar jag hittar är

Haifa, Ashdod, Pireus, Agadir, Beirut, Latakia, Alexandria, Limassol, Casablanca, Tanger, Tripoli, Patras, Malta, Istanbul

utan någon särskild ordning. SOL var ju ett fint rederi som överlevde in på detta millenium. Och visst måste det finnas någon kvarvarande sjöfart på Medelhavet trots allt (om än kanske tyvärr inte svensk)?

Bara för att ta ett exempel så har ju Genova (Genua) en stor handelshamn med omfattande trafik.

Grekland ,Turkiet, Afrikas norra kuster och ner mot mellanöstern har ju varit stora handelspartner till Sverige och är fortfarande .

Fartyget med trävaror som brann 2021 utanför Göteborg och tog någon vecka att släcka var ju på väg från Ådalen till Alexandria , en mycket klassisk rutt så man nästan får gåshud nu när man skriver här.

Och till Alexandria kan nog järnvägen aldrig konkurera av naturliga orsaker .

Har en bok om just SOL , med titeln "Rederiet som överlevde".

M.V.H
Anders.k.


Hela tråden:

 

[x]
[*]