V-signaler av huvudsignaltyp vid NKlJ (Signaler/säkerhet)
Liknande vägsignaler fanns väl ännu för några år sedan på Nklj-sträckan (f.d.) Karlstad- Skoghall?
ja, och det finns nog fortfarande några vid Saltsjöbanan. Men dessa signaler har antingen från början varit huvudsignaler, som senare gjorts om till V-signaler genom att det gröna skenet bytts mot vitt, eller så har de redan från tillkomsten varit "Vägkorsningssignaler av huvudsignaltyp", som SJ brukade uttrycka saken. Kanske därför att man först hade tänkt sätta upp huvudsignaler förreglade med vägskyddsanläggningen, eller för att V-signaler av huvudsignaltyp syntes bättre än de vanliga V-signalerna av färgväxlartyp och med rund bakgrundsskärm.
Men det intressanta är, att V-signalen infördes hos SJ först 1951. De skånska banor som redan innan förstatligandet hade sådana signaler var alltså föregångare. SJ lät ofta de gamla röd-vita signalerna sitta kvar, men det fanns också på dessa banor en del s k kontrollsignaler med blinkande brandgult sken mot banan när vägtrafiken var spärrad. Dessa kontrollsignaler fanns vid ljud- och ljusanläggningar, men SJ plockade bort många efter förstatligandet, eftersom sådana signaler [ännu]inte var standard vid SJ.