Åtvidaberg 1963 (Järnväg allmänt)
Här ser det ut som om rullbockarna inte använts på ett tag.
De sista slopades dock inte förrän 1965, enligt skrivelse återgiven i ÖSJ-bladet - fanns det alltså ö h t NÅGOT ännu ej upprivet smalspår i Åtvidaberg kvar DÅ...??? Eller låg dom utslängda på backen, helt enkelt?
Artikeln i ÖSJ-bladet är f ö ytterst intressant. Ansökningarna, inlämnde strax efter år 1900, om att få använda dessa "Rollböcken" innefattade även ett par banor, som INTE fick sina ans. beviljade, bland annat KUJ! Författaren antyder att några av de bockar som användes i Åtvidaberg trol. haft annan spårvidd, ursprungligen byggda för spv. 1093 mm!!
"Rollböcken" tycks inte ha kommit till användning på spv. 1067 mm, bara på 891 mm. Rätt??
Jag hänvisar av gammal och ohejdad vana till tidigare tråd.
Ja, jag tror att det fanns en hel del smalspår kvar i Åtvidaberg. Har någonstans en kopia på en tidningsartikel som handlade om upprivningen. Det finns en bild på tre UBFo3yp-släp kvarstående på bangården när det låg snö på marken. Undrar om det inte låg treskensspår kvar i gatan utanför Gulfmacken länge. På sågverket fanns det dessutom 891-lok kvar i drift in på 1980-talet. Se boken "Industrilok i Östergötland".
Har Kurt närmare uppgifter om vilket nummer av ÖSJ-bladet det rör sig om? Hittar det inte i registret.
M.v.h.
Ola