Åtvidaberg 1963 (Järnväg allmänt)

av Olov Kalderén, Sunday, April 18, 2010, 11:58 (5399 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Vad baserar du denna uppskattade användningstid på?
Hur många godståg vände i Åtvidaberg på normalspåret innan breddningen av NVHJ söderut?
Under Facits storhetstid tävlade om jag förstått saken rätt Åtvidaberg med Linköping om att vara länets "närigslivscentrum". (Det har i alla fall en gammal åtidabergare berättat för mig, tro't den som vill.:-P )
Överföringstrallornas användning var nog rätt intensiv under perioder, bland annat gick de ju i Vut ner till Falerum (och ev längre) vilket ju VoV lär haft synpunkter på.
Facit hade ett stort sågverk i Åtvidaberg för sin möbeltillverkning, där byggdes lastbilshytter, där byggdes räknemaskiner och där fanns en hel del andra industrier. Såväl råmaterial som färdiga produkter skeppades ut med järnväg. Men hur stor del skeppades ut via normalspåret och därmed via trallorna?
Jag tror att Åssa ganska tidigt fick normalspår in på sitt område...
Är det någon som sitter inne med en tidtabell för godstågen på normalen under efterkrigstiden fram till breddningen?
/Olov


Hela tråden: