Sjöfart å Jvg i norra Hammarby (Järnväg allmänt)
Den vackra Åstabron i all ära med både passerande tåg och lastfartyg, men det som fångar mitt intresse är bilden från Hammarbyhamnen på den tiden den var en hamn för nyttosjöfarten med mängder av kranar och kajspår.
Vi som är invandrade 08-or kan då undra vilken sorts gods som hanterades där innan området bostadifierades på 1980-talet eller när man nu började bygga om till oigenkännlighet.
Om vi börjar med magasinen till vänster i bild så hanterade man returpapper där under lång tid. Det var jättekul att hitta gamla postgiroblanketter där som man kunde leka med.... Torde vara preskiberat numera....
Till höger om magasinen så är det en utomhusdel där man lagrade returpapper.
Nästa del bakom de två hamnkranarna ligger Fors Foder (om inte minnet sviker mig). Jag minns att det spreds en otrevlig stank från deras silos, de hanterade alltså djurfoder i lösvikt där.
Längst bort vid kröken på kajen fanns det väl annars länge en firma som importerade salt, vilket lossades med gripskopa som motiverade de sista kranarna på kajen, där en av dessa sedermera flyttades över till andra sidan som ett minnesmärke. Någon sorts bulkgods, vad detta nu kan ha varit, verkar också kunna hanteras av de närmaste kranarna man ser på bilden där jag också tycker mig skymta en gripskopa, men inget morsvarande upplag på marken?
Fors Foder som sagt var... Tror de hade någon form av ficka en bit upp på huset där kranen kunde släppa ned sin last, sedan transporterades det inomhus till respektive silo.
Tidigt 60-tal så lossades det kol i Hammarbyhamnen till min mormors stora förtvivlan. Alla bilarna åkte då upp från hamnen via Malmgårdsvägen där min mormor bodde (och även jag). Det dammade rätt rejält från bilarna så det gick inte att ha fönsrena öppna på lägenhetn utan att göra rent flera gånger om dagen närmast fönstrena. Jag har själv minnen att det fanns någon form av fickor som kolen kunde lastas ifrån men jag tror kolhanteringen hade upphört då (nu är jag i slutet av 60-talet, flyttade därifrån -70). Dessa fickor låg strax innan knycken på kajen långst bort i bild.
/Född på söder