Sjöfart å Jvg i norra Hammarby (Järnväg allmänt)
Timmerramarna som "Olds" snackar om till höger i bilden är ett minne av en ganska omfattande timmertransport från Mälaren till Husum. MoDo hade flottläggning i Köping. Och flottläggning var en stor vetenskap skall ni veta. Men det blir OT här. Hur som helst bogserades timmersläp från Köping till Stockholm.
I Stockholm delade man släpen och tog dem genom Hammarbyslussen. Om jag inte minns alldeles fel så kunde man slussa fyra ramar åt gången. Efter Hammarby byggde man ihop lite större släp som drogs ut till Nyckelviken där de förtöjdes. Därför att där byggde man ihop ännu lite större släp som man drog upp till Ålandet norr om Furusund. Här fanns ett par stora bojar som man förtöjde de släpen i.
Vid Ålandet mötte man nämligen den stora timmertrafiken söderifrån som baserades på släp där ramarna härstammade från Bergkvara, Gamleby och Oskarshamn. Båtarna som drog från Oskarshamn och norröver kopplade ytterligare ramar vid Ålandet om de inte redan hade fullt släp.
De största båtarna hade kapacitet om 75 ramar vilket man normalt sett hade på nordgående från Ålandet. Men själva kopplingen gick oftast till så att båten söderifrån gick upp till Tjockö och förtöjde släpet vid klipporna på norra delen av den ön. Så gick man ned till Kohlsvik på Yxlan och bunkrade. Varefter man gick upp till Ålandet och hämtade det som behövdes till "fullt lass", drog detta upp till Tjockö och så rangerade man ihop ett fullt släp. Men härifrån och norröver var det inte ovanligt att ett par båtar slog ihop sina släp och drog i tvåspann.
När släpet var färdigt och förtöjt vid Tjockö gick man till Gräddö eller Östernäs och väntade på "flottväder". Därför att drog man ut släpet på Ålands hav måste vädret vara tjänligt ända tills man kunde gå in i skärgården igen vid Svartklubben. Det vill säga ett dygns resa.
Därefter gick det hur bra som helst till Öregrund där nästa problempunkt låg. Det måste vara tjänligt väder hela vägen från Öregrund till Hälsingekusten vilket innebar ett och ett halvt dygns bogsering. I väntan på väder förtöjde man släpet vid Gräsö och bogseraren vid Öregrund. Och väntade på väder.
Och så vidare .......