Skånska vägskydd: Tågarp (Signaler/säkerhet)
Serien Skånska vägskydd är en långkörare, som förhoppningsvis kör länge än. :-)
Efter vad jag ser i listan över tidigare inlägg, som du kan finna [link=http://plankorsningar.trafikhistoria.se/#274]här[/link], så har åtminstone en del av övergångarna på Falsterbobanan blivit beskrivna. Sedan är det ju så att bildmaterialet som ligger till grund för den här serien är historiskt, så i slutändan beror mycket väl på vilka övergångar SJs personal fotograferade den gången i slutet av 50-talet.
Här är några av vägskydden från Falsterbobanan:
Södervärn-Falsterbo
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=37705]Vintrie och Naffentorp[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=37858]Tygelsjö och Hököpinge[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=37967]Eskilstorp[/link]
[link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=34437]Höllviksnäs idrottsplats[/link]
Mina egna minnen av Falsterbobanan är ganska begränsade, förutom bron över kanalen med järnvägsspår i vägbanan. Något sådant hade jag aldrig sett förut. I efterhand får man väl säga att det var helt idiotiskt att lägga ner banan och riva upp den. Med all inflyttningen i området kunde banan göra god nytta idag. Men den revs i en tid när järnvägen ansågs förlegad och bussar var framtidsmelodin. :-(