Två frågor om LEJ i Billesholm... (Signaler/säkerhet)

av Lasse M, Wednesday, November 03, 2010, 20:00 (5193 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

/Funderade CEO som under studietiden under färd från dåvarande HVJ i Billesholm till en fest nere i Lund en lördagskväll blev tagen för fortkörning (63km/h) vid denna plankorsning (där det var 50) med min Amazon, dock på ett miljömedvetet sätt med motorn avslagen efter den långa backen norrifrån.

PS: I spår igen: Vid Kingelstad ungefär norr om den långa backen verkar f ö den nuvarande vägen (nr 110?) från Tågarp upp till Ekeby gå på sträckningen för urspr LEJ, Landskrona-Engelholms Jvg från 1876, som ju sedan blev en del av Västkustbanan och en av de första förstatligade enskilda banorna. På det ännu på 1970-talet använda industrispåret Billesholm-Ekeby(en rest av LEJ)-Skromberga körde f ö HVJ sina veterantåg innan man flyttade till Klippan.

Två frågor om LEJ:
1. Var det "dubbelspår" från Billesholm station ut till där LEJ vek av eller låg det en växel ute där banorna delar sig?

2. Är banvallen Ekeby - Billesholm framkomlig?


Hela tråden: