Fastighetsjuridik... (Bana)

av Mattias Jansson @, Thursday, May 15, 2008, 23:37 (6115 dagar sedan) @ Olle E

Finns det en massa "kvarglömda" markplättar ute i landet från den tiden då det gick järnvägar kors och tvärs genom landet?

Jag satt och kollade på kommunens (Alingsås) fastighetskarta och upptäckte att i AGJs förlängning så fanns en liten markbit tillhörande Banverket. Den är säkert bara 10 meter lång och några få meter bred och gäller passagen över vägen i Gräfsnäs samhälle.


Hmm, intressant. Är det normalt så att järnvägen har "järnvägsrätt" genom servitut/ motsvarande över vägsfastigheten, eller tvärtom? Eller är det bara en fråga om vilket som kom först (vägen eller järnvägen)?

Så mycket har jag förstått att det i a f historiskt varit skillnad såtillvida att vägar byggts med servitut, dvs marken har inte byggt ägare, och om vägen av någon anledning kommer ur bruk så "får markägaren tillbaka marken" (fast han iofs då alltså har ägt den hela tiden).
Med järnvägar var det annorlunda, dessa byggdes på egen mark som alltså anläggande bolaget (om staten eller enskild med koncession) hade rätt att tvångsinlösa om markägare eventuellt trilskades. (Detta har tydligen emellanåt fortfarande resulterat i en del förbittring på olika håll i bygderna så här 100, 120, 130 år efter banbyggena; minnet av en upplevd oförrätt är tydligen inte så kort i Sverige heller, fast till Balkan har vi väl en bit kvar iofs...)
Rimligtvis - fast detta är min högst privata spekulation - borde det därmed inte spela någon roll vem som var först, eftersom järnvägen i alla fall äger marken den går på. Om nu inte jag har totalt missuppfattat något förstås ;-)


Hela tråden: