Stockholms verkstad (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Friday, February 18, 2011, 14:07 (5074 dagar sedan) @ BD

Nästan vilken verkstad kunde svarva ämne och kuggskära raka kuggar i amerikansk modul, s k pitch. Härdningen kunde de härdverkstäder som fanns i Stockholm säkert verkställa efter att hårdhetsprovad det söndriga hjulet.
Det ovanliga är nog att kugghjulet stämplats med firmastämpel.

behöver kanske inte vara så uppseendeväckande om det rör sig om reservdelar tillverkade i sverige, ex. under kriget.

Ofta tillverkades lösa komponenter långt efter att generalagenten slutat hålla reservdelar, och om detta var under kriget så var ju direktimporten under kriget där delar inte kunde skeppas hit.
till albin O21/22 t.ex tillverkade av en liten firma utanför södertälje vissa delar in på nittiotalet, långt efter att reservdelar slutat tillverkas av albinmotor.

skulle nog sätta lite på att det är en reservdel som tillverkats i landet för din traktor, inte bara ett kugghjul utan ett antal för reparationer.
Under krigsåren och långt därefter "dog" aldrig en traktor.

Lie skoj bara, jag hade tidigare en international halvbandvagn från 1944, till den kunde vissa delar köpas under åttiotalet här i sverige för de fanns även i traktorer som då ännu var i drift:-)
sedan steg bensinpriset till 5:-, med 8-19 liter milen så tröt intresset liksom för Famo,n :-) ;-) :-P :-D :-D


Hela tråden: