Antwerpen-saltsjöbaden (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Saturday, February 19, 2011, 13:57 (5073 dagar sedan) @ BD

I Antwerpen gjorde jag 1958 eller 1959 en promenad i hamnen.

Själv var jag på promenad mot världen:-)

Där fanns då två stora inhägnade tomter fulla med allehanda överblivna hjul-, helband- och halvbandfordon.

När fredmolnen började hopa sig över europa 1945 blev mycket smått och gott s.a.s utan nytta och samlades ihop för bättre tider spritt över olika länder.
i slutet på femtiotalet ansågs mycket kvarvarande som omodern och man försökte sälja det till övriga världens krigshärdar såsom afrika, israel, saltsjöbaden och sydafrika.
Allt detta fraktades till främst Antwerpen för utförsäljning
Tyvärr ville inte ens dom ha allt bråte så det mesta stod länge osålt och jag antar att det var dessa du såg:-| ;-)
i mitten på sjuttio-talet var det mesta förgängligt i skrotades upp:-( (ja, det var kanske lika bra !?)

Bl a fanns några stora frambyggda dragbilar av samma typ som Vattenfall hade till att dra sina trailers för transformatortransporter. De hade kedjedrift från en differential och ner till boggihjulen.

en sådan här gissar jag

[image]

(ur en artikel om malmköpings militärfordonshistoriska museum, numera nedplockat :-( )

Pacific M26, jag har kört en sådan och om någon har kört ett bullrigt lokomotiv så har na eller hon hört en viskning av hur det lätt i hytten på denna.
Vattenfall tog över dessa av armen och använde dem som dragfordon tills man slutligen kapitulerade inför oljesheikernas prissättning av bensin:-P
(jag har alltid förundrts över hur dessa kunde förbruka så fruktansvärt med bensin för motorerna var på kanske 250-350 hkr alltså inte så stora, men likväl var 10-20 liter milen ingen match !? :-P)
När de pensionerades såldes de på överskottsförsäljningen och en del hamnade på detta museum (stjärnan i fronten är bara show ditmålad efter sin driftstid)

Var du möjligen i dom kvarteren och hämtade din halvbandvagn?

Nej inte där men en maskinfirma utanför Antwerpen.
Dessa servade belgiska polisens fordon bl.a. sådana bandvagnar och hade köpt upp från detta område som reservdelsbilar.
Så egentligen ja för den kom från hamnen, men maskinfirmans ägare behövde pengar och sålde till suspekta figurer som mig t.ex.;-)
(spriten i Belgien var billigare än vårat hemkörda så många föll offer för detta, men den enes död den andres br.. - bandvagn!)

Men det var en annan tid, har inte mycket med järnväg så läs detta den som vill, det är skrivet mest i självförsvar :-) ;-) :-D

Hela tråden: