Pacific senare Paccar tillverkade järnvägsvagnar (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Saturday, February 19, 2011, 16:35 (5073 dagar sedan) @ Roger Lundberg

Den var grym!

Vilken typ av motor sitter det i den?

//Roger

sexcylindrig bensinmotor, hall-scott (halv-topp)eller Hercules motor sidventil(ovanlig men förekom:-| )
H-S var på omkring 275 hkr och hade en intressant tändsystem med både fördelare och magnet-tändning ungefär som flygplansmotorer.
(således skulle motorn kunna vevas igång, lätt gjort med en 700 cu/in pjäs :-D )
slagvolymen räknar jag i huvudet ut till omkr 11+ liter och har för mig att varvräknaren gick upp till 2500 rpm:-)

några hade moderniserats med någon tysk dieselmotor (MWM!? men osäker)
en mäktig machin, ska bara tillägga att de som vattenfall hade inte hade bepansrad kaross av de jag såg, men vissa hade bara suflett i.s.f täckt hytt som på min tidigare bild.

Tillägg; i hytten satt ett märkligt rör med ett glasparti:-)
vattenståndglas, bränslevolym eller...!?
Nejdå, det var en markering hur djupt man fick köra i vatten, om det började närma sig insuget steg det upp ett vitt parti, föraren till skräck och varnagel :-P :-D .

borde finnas i alla bilar idag, i alla fall när snö smälter om någon månad

men ingen är i drift idag vad jag vet i sverige, om inte de på museumet bringats till liv.

Fotnot; kedjedriften var för att det var lättare att byta en brusten kedja än en bruten driv-axel, ett armekrav om än med känslig lösning :-| :-) ;-)


Hela tråden: