X2-lekstugan... (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Simon Bertilsson ⌂, Mjölby, Sunday, November 13, 2011, 00:00 (4909 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

...på SvJvm hör definitivt inte hemma här. Skicka iväg skiten till Järnvägsskolan eller Tekniska Museet i Stockholm, om nu de vill ha eländet. Annars finns det ju tändstickor och bensin. Den måste få ge plats för något väsäntligare.
Något annat som ligger på gränsen till solklar dumhet är att de två viktigaste ånglokstyperna hos SJ saknas i utställningen, nämligen litt. B och E, saknas där. Och så får man se något så idiotisk förslag som att skrota E 900. Jag menar inte att F 1200 ska väck, men jämför man litt. B, som bar upp större delen av trafiken på oelektrifierade banor fram till elektrifieringen och som fanns i 99 ex., med litt. F, där det bara fanns ett 10-tal fram till 1937 (vem minns dem?), borde inte detta tala för ett B-lok i utställningen? Och var är tankloken? Har inte SJ haft några sådana? Det ser ju i alla fall inte så ut.
Jag anser att ansvariga för detta antingen bör tänka om eller ge plats för kompetent folk.
tyckte Ulf Landin

Ptroo. Vänta. Jag har uppenbarligen missat något: Talas det om bevarande av X2000? Jag föredrar visserligen "riktiga" tåg eller motorvagnar, men bevarande av X2 måste man väl, med en nykter syn på de senaste decenniernas utveckling på det svenska järnvägsnätet, ändå förstå är ganska viktig. X2000 är ett varumärke som är så inpräntat och väletablerat att "varenda svensk" vet precis vad det är. Att då inte tillse att ett tågsätt bevaras åt eftervärlden är väl rent korkat. Man kan ju då samtidigt och stillsamt fråga sig hur många människor typ "medeljohansson" som ser skillnaden på ett E och ett B?

Eller var det inte alls det framtida bevarandet av X2 detta handlade om? I så fall måste jag antingen sätta mig in i debatten bättre eller be Ulf Landin att förtydliga sig lite... jag förstår så långt att han är upprörd över "X2-lekstugan", men inte exakt vad denna är. Det är jag inte kompetent till. Så är jag heller ingen museimänniska...

Hej Calle!

Jag tror att Ulf pratar om X2 simulatorn när han refererar till ''X2-lekstugan'' (?). Om det är fallet kan jag inte mer an hålla med honom. Den har hängt med ett bra tag nu, och borde nog kunna övervägas att flyttas för att ge plats åt väsentligare föremål. Men det handlar väl bara om 1 (en) stallplats (?).

Med Trafikverket som ledare (och efter att TRV ha stängt ned Ängelholm) så borde man börja fundera på vad man vill med anläggningarna och samlingarna i Gävle. Detta har varit ett faktum länge, att allting inte får plats. Har sett JVM:s planer på utbyggnad http://www.jvmv.se/arkiv/utredning_jarnvagsmuseum.pdf, och hoppas på att någonting händer inom en snar framtid.

Här finns en lång diskussionstråd om den...
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30949&highlight=simulatorn+g%E4vle

Hela tråden:

[x]
[*]