X2-lekstugan...Kommentar från SJVM (Järnvägs- och Museiföreningar)

av HP, Sunday, November 13, 2011, 15:28 (4908 dagar sedan) @ Ulf Landin

Hej på er alla och tack för åsikter!

Trafikverkets museiverksamhet är hårt granskad och står under utredning. Ett resultat är att vägmuseet hamnar i Kjula och verksamheten i Borlänge (Pylonen) kommer att stängas. Ett annat är att Ängelholms kommun tar över den publika verksamheten i Ängelholm från årsskiftet.

Vi hoppas att detta resulterar i en satsning i Gävle, och jag lovar, det finns väldigt mycket vi vill göra, men allt handlar om staten genom Trafikverket också vill detta.

Om vi får till en satsning i Gävle, finns det mycket som kommer att ske. Mest akut är bättre lokaler för våra samlingar, så att de föremål och järnvägsfordon vi ska bevara, kan förvaras på rätt sätt.

En ny entré/reception/butik/café samt personallokaler runt detta är nummer ett på den publika sidan, eftersom vi vuxit ur de nuvarande.

En helt ny basutställning, som till skillnad från den som finns idag, berättar även om dagens och framtidens järnväg/transport är också en mycket viktig del. Där fyller X2000-simulatorn (eller något nytt och fräschare dito) en viktig funktion.

I utställningen är det en ständig kamp om vad som ska visas och inte av de äldre fordonen. Just nu visas till exempel MDR 2907 (Svarta bildressinen från Östersund), T42 205 och Z 9 i hall 6.

Ett sätt att möta önskemålen är att öppna upp Nynäs för visning, och vi hoppas kunna göra under sommarsäsongen 2012, vilket vi hoppas kan fylla en del behov hos många av er.

Vad det gäller E 900 så har vi tagit beslutet att ett fordon är inte viktigt att bevara bara för att det är första numret i en serie. Därför har E 900 valts bort till förmån för tekniskt bättre E 902 som har bättre förutsättningar för framtiden. Till slut är det en prioritet om rätt förvaring, och det har vi som ni vet, ont om.

Vad det gäller Ma 788 så ägs den av GBBJ och den är ej intressant för oss. Vi har tillskrivit Green Cargo med önskan om ett Ma-lok, ur SJ:s ursprungliga serie, men ett som är komplett och i tekniskt gott skick i första hand. Samma princip gällde för X1-motorvagnen, därav valet på 3019.

Jag hoppas detta gav svår på några frågor och funderingar.

Mvh Henrik Reuterdahl, SJVM


Hela tråden:

 

[x]
[*]