X2-lekstugan...Kommentar från SJVM (Järnvägs- och Museiföreningar)
Tack Henrik för klara svar!
Mitt inlägg om "emma 1", fanns i en bevarande plan var bara ett
konstaterande, att GBBJ äger och "förvaltar" Ma 788 blev ett
klarläggande.
Hoppas det får orginalfärgen.
För mig (kanske fler) är de sammantagna sparade fordonen som är
avgörande.
För mig känns det naturligt att t.ex. Dm3, Pa m.fl. finns hos MBV
liksom att BJ har en del av BJ:s kvarvarande fordon osv.
Men något Dm3 någonstans längre söderut känns inte fel det heller.
Malmtågsloken representerar en stor del av våra exportinkomster
både i då- och nutid.
Ett museifordon behöver inte alltid vara driftskick - har jag fel?
En tanke vid fördelning av fordon från SJVM kan vara (om man inte
redan gör det), var har fordonet sitt ursprung!
För mig gäller det inte bara fordon utan även miljöer och byggnader,
t.ex. Sävenäs anrika lokstall.... jag saknar ord.
Hur många unika miljöer finns kvar?
Järnvägen har varit bärare för Sverige att kunde gå ifrån ett
jordbrukssamhälle via industrialisering till dagens "tekniksamhälle".
Järnvägen kommer under överskådlig tid vara bärare av välfärd.
Tack för ordet!
Kent stolt medled i Herrljunga gänget