Grönskande f.d stationsplan - RÄTT SVAR - BONUSBILDER (Fotografier/bildfrågor)

av Christer Fredriksson, Wednesday, December 14, 2011, 14:09 (4664 dagar sedan) @ jean

Vilken underbar historisk resa du tog oss med på genom det fagra Bergslagen med knorren till Ullersäter på slutet.

Jag glömmer aldrig vintrarna kring 1950 i Ullersäter där bönderna med häst och släde röjde bangården samt somrarna med Ringabyåns översvämningar av Fenningegärdena samt banan mot Fellingsbro, ca 1 dm vatten över rällsen. Samt sommartid vandringarna efter banan mot Vanneboda för att plocka svamp, lingon, blåbär samt smultron i stora mängder.

Tänka sig att denna lilla station dagligen hade växling med lokalgodstågen av vagnar till Lantmannaföreningen, lanthandlarna, bönderna, osv. För styckegodset fanns en stationsvagn på spår 3 som flyttades för hand med spett mellan godsmagasinet vid spår 3 och styckegodsvagnarna. Denna vagn medförde alltid extra växelslag vid växling från båda hållen då den stod mellan lok och vagnarna, ty stationsvagnen skulle ju alltid stå vid godsmagasinet.

Min fader var stf 1944-52 vid denna enmansstation och vid hans ledigheter togs reserv från Fellingsbro eller Arboga som fick sova över inne på resgodset.

Från Ullersäter, KHJ/ÖKJ, flyttade vi till Gusselby, FLJ, för tre års tjänst, sedan blev det OFWJ och Eskilstuna.

Det var tider det, mycket trivsel, gemyt, gemenskap, och framför allt:

Tågen gick som regel i rätt tid, sommar som vinter, och man kom alltid fram dit man skulle på en och samma biljett!
Man får tacka alla de personer, och det var många då från alla håll, som hjälpte till att hålla tågvägarna rena från snö!


Hela tråden: