Rivna stugor och Stationshus längs sträckan - VYKORTSRESA nr 2 (Fotografier/bildfrågor)

av Christer Fredriksson, Friday, December 16, 2011, 07:53 (4663 dagar sedan) @ Lasse M

På fd FLJ/TGOJ mellan Grängesberg C och Ställberg är det ett mycket dåligt skarvspår där skarvarna är mycket nerkörda. Det börjar likna Berg- och Dalbana på de flesta ställen och det är otäckt att se de tunga tågen dundra över denna sträckning. Vid blöt väderlek så skall man inte stå nära skarvarna, ty då blir man nedstänkt av lervattnet under sleeprarna.

När tågen passerar strax söder om Grängesberg C och efter Grängesbergs Malmbangård mot Silverhöjden, så hörs tågen på mer än 5 km avstånd på grund av skarvdunkandet. Konstigt att det inte uppstår fler rällsbrott än det gör. Nu har det gått så långt med nedkörning av skarvarna att det inte räcker med att justera sleepersen, nu måste man byta rällsen på denna sträcka. Eftersatt underhåll leder ju alltid till högre kostnader för att rätta till förslitningarna.


Hela tråden: