Brandbevakning från Mtr, men vilken beteckning på mtr? (Bana)
Var det inte MTR 53p 381 "Sputnik" som vi använde vid SJK jubileumsresa från Växjö till Västervik som brandsläckningsdressin efter tåget?
Vi gick ca 20 minuter efter tåget och hade radiokontakt med personal på tågets sista plattform. Problem med kommunikationen efter avgång Växjö gjorde att jag som radiooperatör på dressinen fick krypa ut genom sidofönstret i dörren under gång för att komma lite högre upp samt få mindre störningar. Naturligtvis kom det en obev. vägövergång varvid föraren använde tyfonen som var 2 dm från mitt högra öra. Det gjorde "djävligt" ont och jag kröp in i dressinen illa fort. Sviterna efter detta sitter fortfarande kvar. Trevligt minne från ett antal småbränder efter sträckan, främst mellan Hultsfred och Västervik, där föraren passade på att blåsa asklådan ett antal gånger. Han hade tidigare varit förare och stationerad i Vvk men var nu stationerad i Hagalund. Han körde efter gamla minnen från Hulltsfred och upp till Vvk, dvs samma hastighet som förr och det gick fort, vi hann knappt med, ty vi måste ju stanna ett antal gånger och släcka i det torra gräset. Vi hade ett antal oljefat fulla med vatten samt hinkar och ett antal handbrandsprutor på dressinen. Väl framme i Vvk på kvällen var man mycket trött.
Vi på dressinen hade två förare, bl.a. Herbert Paalberg samt en från RB och jag tror att Kurt Möller skötte radioapparaten på tågets sista vagn.
Vilka var namnen på de övriga som var med på dressinen?
Jag åkte hela sträckan Vö - Vvk.
Jag och Peter Flink utgjorde det ena laget på motortrallan, och vi alternerade med en eller två andra personer på så sätt att vi åkte på trallans flak under någon timme och bytte sedan med den/de andra som under tiden åkt på tågets sista plattform. På återvägen från Vk gjorde vi likadant men på så sätt att vi åkte tralla de sträckor där vi åkt tåg och vice versa. Och jag håller med, trött som f-n var man efter 18 mils brandbevakning vardera dagen, trots rutin från ULJ vid samma tid (en trafikdag på ULJ innebar på den tiden ca 15 mil på Kamikazetralla!).
Och nej, det var inte sputnik, utan Mtr 30(?)p nr 3049 (?)som var en av de tre (?) tillverkade 891-trallorna, snarlika de normalspåriga Mtr 30 (tvådörrars hytt med flak.