Med den attityden om museet och deras görande och påhopp på personer på museet så lär de ju inte bli mer sugna på att informera om vad som händer och sker.K Lemming skrev: ↑08 mar 2024, 16:34Och varför skulle det öka risken för inbrott och stöld i lokhuset på museiområdet för att du berättar vad som fått N 641:s plats i lokhuset? Inbrott i ett lokhus för att klottra? Den var ny för mig, klottrare vill ju att deras klotter ska synas.HenrikR skrev: ↑07 mar 2024, 16:43 Vad som står exakt var i JVM lokhus är inget jag vill diskutera öppet eftersom det kan påverka "oönskade element" att göra inbrott, stjäla grejor och klottra.
Sedan är det inte så enkelt att 10 m ut blir 20+ meter in. Det är en mycket tuff prio vad som kan stå inne eller inte samt ett enormt pussel särskilt nu när fordon som ska till utställningen ska ut, AGEVE är vi uppsagda från, och inomhusbehoven växer. I din värld verkar det enkelt, i vår är det en helt annan sak. Vi sitter med alla fakta och parametrar, inte många har tillgång till hela bilden.
Att därför diskutera exakt varför vi gjorde si eller så ger inte direkt något än mer tyckande från ej insatta personer. Men vill du veta mer kan jag förklara om du mailar mig under ditt riktiga namn.
Henrik Reuterdahl, JVM
henrik.reuterdahl@smtm.se
Nej 10 meter kan aldrig bli 20 meter, det förstår vem som helst och är inte heller något som påståtts. Men det finns en hel del mer "bös" som känns mindre bevaransvärt än Xoa5:an och som skulle kunna släppa till resterande 14 meter, antingen under tak eller utomhus efter att 641 skrotet skrotats. För som jag skrev, utomhusförvaring väl inpackad är bättre än en oåterligkallelig skrotning.
Enkelt och enkelt, det har väl aldrig påståtts, men särskilt svårt är det inte. Det är ju knappast som så att var endaste spårmeter museet har till förfogande är fylld med fordon. På Nynäs t.ex finns det bra med spårmeter på spåren som leder till lokhusen, det är ju knappast som så att ni växlar in och ut ur dessa lokhus var och varannan vecka.
En annan lösning är att bygga ett spår som ej är anslutet till några spår och ställa Xoa5:an på detta, det rör sig ju om en långtidsförvaring så det finns isåfall inget behov av att växla om Xoa5:an då och då.
Det handlar om vad som anses bevaransvärt och vilka prioriteringar museet väljer utifrån detta. Man kan undra vad som var så viktigt med att totalrenovera en T21 som det redan finns bevarade exemplar av i landet och samtidigt anse att det enda exemplaret av en Xoa5 enbart är värd att skrotas.
Museet finansieras delvis av våra gemensamma skattepengar, kan du/ni då inte föra diskussionen öppet på Järnvägsmuseivänners forum om hur ni tänker kring att motivera skrotningen av Xoa5:an. Underligt.
Jag ser ingen poäng i att hålla någon privat mailkontakt med dig angående detta. Jag har hört en hel del i museitågsbranchen kring Xoa5 frågan och då uppgifter direkt från folk som frekventerar museet i Gävle bra mycket oftare än jag själv gör numera och många är väldigt kritiska till skrotningsbeslutet för motorvagnen men få vågar uttrycka det offentligt. Då jag och fler med mig vet vilket skitsnack det pågår bland vissa personer på JVM rörande personer som inte "rättar in sig i leden" eller "passar in" i "klubben för inbördes beundran" ser jag ingen anledning till att maila dig under "mitt rätta namn", om det nu eventuellt skulle vara något annat än K Lemming.
Vad det gäller X5ans mellandel så är det ytterst otroligt att om den skulle sparats skulle bli renoverad i framtiden. Utan framtida generationer kommer ha fullt upp med att försöka bevara någon X2, Regina, X40 och andra fordon som finns i drift i dag och kommande fordon som blir vanliga.
Museet har skrotat fordon som jag tyckt vore nått att bevara, men inte surar jag ihop för det. Är bara att gilla läget, bita ihop och se framåt. 2 av 3 vagnar blir ju kvar