Jeg oppfaget på bildet av et hjul at det nok er produsert på Surahammars Bruk. Jeg la ikke merke til om dette gjaldt alle hjulene. Hva mer sier teksten, mon tro?
![Bild](https://www.teigfam.net/oyvind/home/wp-content/uploads/2024/06/fig48_nsb_el_1_2011_el1_wheels_from_surahammars_bruk_sweden_photo_oyvind_teig.jpg)
Nej. AEG hade troligen eget stålgjuteri. I annat fall fanns ju t ex Krupp som leverantör.
När det gäller ringade hjul så betraktar jag hjulaxeln med hjulstommen som en del av loket medan hjulringen är en förbrukningsvara. Den hjulring som sitter på EL 1-loket idag kan omöjligt vara den som loket levererades med.Aclassifier skrev: ↑11 jun 2024, 10:34 Interessant!
Jeg fant ingen videoer som viser produksjon av hjulringer og stamme separat, men jeg fant denne for helhjul:How a train wheel is made - Sandvik Coromant. På engelsk virker det som om valsing i denne sammenheng er det samme som rolling(?)
Jeg la ikke merke til noen initialer på hjulstammen på EL 1.
Kunne Oc-lokene også hatt slike hjul fra Surahammars?
Takk, jeg gikk inn dit, og på en av videoene fant jeg Lucchini Sweden | Forging Railway Wheels : RingvalsverkAnders.k. skrev: ↑11 jun 2024, 11:39 Finns några videos från Italien på sidan hur man producerar hjul idag.
https://lucchini.se/sura-thermostable-wheels/
Takk, her var alt interessant! Men hva er en mislykket bremsing?Leif B skrev: ↑11 jun 2024, 20:39 ...
En kort period svarvade jag hjul på tunnelbanan i Stockholm. Jag vill minnas följande måttuppgifter: en ny hjulring 45 mm tjocklek, utsliten 15 mm tjocklek. Slitaget var enligt uppgift ungefär 1 mm/år men om hjulet måste svarvas p g a en hjulplatta så måste man oftast ta 10 mm för att få bort allt värmepåverkat material. Så förenklat kunde man säga att ett hjul håller 30 år eller 3 misslyckade bromsningar. Slitaget kan dock vara väldigt olika beroende på både fordonet och banan. Jag föreställer att de krokiga norska banorna gör att hjulflänsarna slits mycket och då måste hjulet svarvas för att återställa flänsens bredd.
...
Misslyckad är bromsningen om hjulet låser sig och glider på rälsen. Den punkt på hjulet som glider mot rälsen upphettas då och deformeras till en s.k. hjulplatta. Det kallas även "slag i hjulen", p g a det ljud som uppstår bär hjulet börjar gå runt. Slagen är farliga för både hjulet och rälsen om plattan är alltför stor.Aclassifier skrev: ↑11 jun 2024, 21:09Takk, jeg gikk inn dit, og på en av videoene fant jeg Lucchini Sweden | Forging Railway Wheels : RingvalsverkAnders.k. skrev: ↑11 jun 2024, 11:39 Finns några videos från Italien på sidan hur man producerar hjul idag.
https://lucchini.se/sura-thermostable-wheels/Takk, her var alt interessant! Men hva er en mislykket bremsing?Leif B skrev: ↑11 jun 2024, 20:39 ...
En kort period svarvade jag hjul på tunnelbanan i Stockholm. Jag vill minnas följande måttuppgifter: en ny hjulring 45 mm tjocklek, utsliten 15 mm tjocklek. Slitaget var enligt uppgift ungefär 1 mm/år men om hjulet måste svarvas p g a en hjulplatta så måste man oftast ta 10 mm för att få bort allt värmepåverkat material. Så förenklat kunde man säga att ett hjul håller 30 år eller 3 misslyckade bromsningar. Slitaget kan dock vara väldigt olika beroende på både fordonet och banan. Jag föreställer att de krokiga norska banorna gör att hjulflänsarna slits mycket och då måste hjulet svarvas för att återställa flänsens bredd.
...
För valsning tillkommer även "mill", "milling". Jämför steel mill = valsverk.