NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
- Aclassifier
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 10 jun 2024, 11:14
- Ort: Trondheim
- Kontakt:
NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
Ref. NSB EL 1
Jeg oppfaget på bildet av et hjul at det nok er produsert på Surahammars Bruk. Jeg la ikke merke til om dette gjaldt alle hjulene. Hva mer sier teksten, mon tro?
Jeg oppfaget på bildet av et hjul at det nok er produsert på Surahammars Bruk. Jeg la ikke merke til om dette gjaldt alle hjulene. Hva mer sier teksten, mon tro?
Øyvind Teig
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
Surahammar har tillverkat hjulringar genom valsning. De har även stålgjutit ekrade hjulstommar för lok samt smitt stjärnekerhjul. De har även smitt och valsat hjulstommar för ringade hjul och möjligen även helhjul.
Hjulet på bilden har ring från Surahammar. Hjulstommen kan även den vara stålgjuten i Surahammar.
Hjulet på bilden har ring från Surahammar. Hjulstommen kan även den vara stålgjuten i Surahammar.
- Aclassifier
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 10 jun 2024, 11:14
- Ort: Trondheim
- Kontakt:
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
Interessant!
Jeg fant ingen videoer som viser produksjon av hjulringer og stamme separat, men jeg fant denne for helhjul:How a train wheel is made - Sandvik Coromant. På engelsk virker det som om valsing i denne sammenheng er det samme som rolling(?)
Jeg la ikke merke til noen initialer på hjulstammen på EL 1.
Kunne Oc-lokene også hatt slike hjul fra Surahammars?
Jeg fant ingen videoer som viser produksjon av hjulringer og stamme separat, men jeg fant denne for helhjul:How a train wheel is made - Sandvik Coromant. På engelsk virker det som om valsing i denne sammenheng er det samme som rolling(?)
Jeg la ikke merke til noen initialer på hjulstammen på EL 1.
Kunne Oc-lokene også hatt slike hjul fra Surahammars?
Øyvind Teig
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
Inget svar på frågorna.
Lucchini heter dom som producerar järnvägshjul i Surahammar idag.
Finns några videos från Italien på sidan hur man producerar hjul idag.
https://lucchini.se/sura-thermostable-wheels/
M.V.H
Anders.k.
Lucchini heter dom som producerar järnvägshjul i Surahammar idag.
Finns några videos från Italien på sidan hur man producerar hjul idag.
https://lucchini.se/sura-thermostable-wheels/
M.V.H
Anders.k.
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
Nej. AEG hade troligen eget stålgjuteri. I annat fall fanns ju t ex Krupp som leverantör.
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
När det gäller ringade hjul så betraktar jag hjulaxeln med hjulstommen som en del av loket medan hjulringen är en förbrukningsvara. Den hjulring som sitter på EL 1-loket idag kan omöjligt vara den som loket levererades med.Aclassifier skrev: ↑11 jun 2024, 10:34 Interessant!
Jeg fant ingen videoer som viser produksjon av hjulringer og stamme separat, men jeg fant denne for helhjul:How a train wheel is made - Sandvik Coromant. På engelsk virker det som om valsing i denne sammenheng er det samme som rolling(?)
Jeg la ikke merke til noen initialer på hjulstammen på EL 1.
Kunne Oc-lokene også hatt slike hjul fra Surahammars?
En kort period svarvade jag hjul på tunnelbanan i Stockholm. Jag vill minnas följande måttuppgifter: en ny hjulring 45 mm tjocklek, utsliten 15 mm tjocklek. Slitaget var enligt uppgift ungefär 1 mm/år men om hjulet måste svarvas p g a en hjulplatta så måste man oftast ta 10 mm för att få bort allt värmepåverkat material. Så förenklat kunde man säga att ett hjul håller 30 år eller 3 misslyckade bromsningar. Slitaget kan dock vara väldigt olika beroende på både fordonet och banan. Jag föreställer att de krokiga norska banorna gör att hjulflänsarna slits mycket och då måste hjulet svarvas för att återställa flänsens bredd.
Hjulstommar och axlar föreställer jag mig att "förr" oftast tillverkades på lokfabriken. Går man tillräckligt långt tillbaka så gjorde antagligen lokfabrikerna också hjulringar själva, men hjulringar kräver stor kunskap för att de ska bli bra och medför stora konsekvenser om de inte håller. Därför övergick man väl efterhand till att köpa hjulringar från specialiserade verkstäder, t ex Surahammar.
När jag skriver om hjulstommen och hjulaxeln som en del av loket, så var det säkert sant på mindre banor. Större banor med flera lok och vagnar har däremot ofta ett underhåll där man monterar ner slitna komponenter och ersätter med upparbetade. När hjulringen inte går att svarva längre, ersätter man hela hjulaxeln med en annan axel som redan fått nya hjulringar. Den nedtagna hjulaxeln skickas till hjulverkstaden för att få hjulringarna utbytta och blir sedan en reservdel för kommande behov. Underhållet blir ännu effektivare om man har några extra axlar att rotera med. Hjulaxeln och hjulstommarna kasseras dock inte förrän de får skador eller blir inaktuella, t ex för att alla lok som de passar på har tagits ur trafik.
Med åren har det dock blivit allt vanligare med helhjul i stället för ringade hjul. Då är hela hjulet en förbrukningsvara och bara själva axeln återanvänds. En fördel är att man slipper risken att en hjulring ska lossna från hjulstommen, men i gengäld blir det mer material kasseras och smälts ner vid byte.
Beträffande engelskan håller jag med:
rolling = valsning
turning = svarvning
- Aclassifier
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 10 jun 2024, 11:14
- Ort: Trondheim
- Kontakt:
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
Takk, jeg gikk inn dit, og på en av videoene fant jeg Lucchini Sweden | Forging Railway Wheels : RingvalsverkAnders.k. skrev: ↑11 jun 2024, 11:39 Finns några videos från Italien på sidan hur man producerar hjul idag.
https://lucchini.se/sura-thermostable-wheels/
Takk, her var alt interessant! Men hva er en mislykket bremsing?Leif B skrev: ↑11 jun 2024, 20:39 ...
En kort period svarvade jag hjul på tunnelbanan i Stockholm. Jag vill minnas följande måttuppgifter: en ny hjulring 45 mm tjocklek, utsliten 15 mm tjocklek. Slitaget var enligt uppgift ungefär 1 mm/år men om hjulet måste svarvas p g a en hjulplatta så måste man oftast ta 10 mm för att få bort allt värmepåverkat material. Så förenklat kunde man säga att ett hjul håller 30 år eller 3 misslyckade bromsningar. Slitaget kan dock vara väldigt olika beroende på både fordonet och banan. Jag föreställer att de krokiga norska banorna gör att hjulflänsarna slits mycket och då måste hjulet svarvas för att återställa flänsens bredd.
...
Øyvind Teig
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
Misslyckad är bromsningen om hjulet låser sig och glider på rälsen. Den punkt på hjulet som glider mot rälsen upphettas då och deformeras till en s.k. hjulplatta. Det kallas även "slag i hjulen", p g a det ljud som uppstår bär hjulet börjar gå runt. Slagen är farliga för både hjulet och rälsen om plattan är alltför stor.Aclassifier skrev: ↑11 jun 2024, 21:09Takk, jeg gikk inn dit, og på en av videoene fant jeg Lucchini Sweden | Forging Railway Wheels : RingvalsverkAnders.k. skrev: ↑11 jun 2024, 11:39 Finns några videos från Italien på sidan hur man producerar hjul idag.
https://lucchini.se/sura-thermostable-wheels/Takk, her var alt interessant! Men hva er en mislykket bremsing?Leif B skrev: ↑11 jun 2024, 20:39 ...
En kort period svarvade jag hjul på tunnelbanan i Stockholm. Jag vill minnas följande måttuppgifter: en ny hjulring 45 mm tjocklek, utsliten 15 mm tjocklek. Slitaget var enligt uppgift ungefär 1 mm/år men om hjulet måste svarvas p g a en hjulplatta så måste man oftast ta 10 mm för att få bort allt värmepåverkat material. Så förenklat kunde man säga att ett hjul håller 30 år eller 3 misslyckade bromsningar. Slitaget kan dock vara väldigt olika beroende på både fordonet och banan. Jag föreställer att de krokiga norska banorna gör att hjulflänsarna slits mycket och då måste hjulet svarvas för att återställa flänsens bredd.
...
"Misslyckandet" beror oftast inte på föraren utan på helt och ibland fel på bromssystemt som gör att vagnen bromsar alltför hårt. En skicklig förare kan dock bromsa mjult och på så vis minska risken för hjulplattor. Om man kör så att nödbromsen ingriper ökar risken för hjulplattor rejält på hala spår.
Moderna tåg, i varje fall persontåg, har ofta bromsar som lossar bromsen på en hjulaxel om den håller på att låsa sig. Samma idé som ABS-broms på en bil men betydligt svårare eftersom friktionen av stålhjul mot stålräl är så mycket mindre än mellan gummidäck och asfalt.
- Aclassifier
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 10 jun 2024, 11:14
- Ort: Trondheim
- Kontakt:
Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk
För valsning tillkommer även "mill", "milling". Jämför steel mill = valsverk.
Numera är helhjul nästan allenarådande för vagnar och lok. Även Rc-lok får numera helhjul när hjulstommarna av någon anledning behöver ersättas.
En fördel med ringade hjul är att hjulskivan kan bestå av ett segt material och hjulringen av ett hårdare och slitstarkare material.